čtení bude navždy cennou hodnotou. Rozšiřuje slovní zásobu dítěte, posiluje fantazii a na prvním stupni základní školy pomáhá rovněž rozvíjet nezbytnou gramatiku. První dny ve škole jsou však extrémně náročné, tak jako vysvětlit dítěti, jak vypadá které písmenko a jak se čte, natož chtít, aby si dítě pomalu začalo číst knihu samo.

Pozitivní vztah ke knihám je třeba u dítěte pěstovat již odmalička. Budete se možná divit, ale i dnes je ještě spoustu dětí co rádo čte a co knihy upřednostní před počítačem. Je tedy na vás, jaký vztah mu ke knihám vybudujete.

Od malička tak dítěti čtěte pohádky před spaním. Klidně už když je v bříšku. Také jej konfrontujte s obrázky, s papírem v knize. Používejte leporela, knihy, které využívají skládaček a podobně. Z počátku používejte především obrázkové knihy, později pomaličku ubírejte od takových knih, aby dítě více četlo než koukalo na ilustrace.

Děti do pěti let ocení zejména bohatě ilustrované známé knihy, klidně na motivy filmů. Také Disney nikdy nevymře, tak jako současný Harry Potter. Nestačí však dítěti pouze knihu dát do ruky a zavřít za sebou dveře – pracujte s dítětem na knize společně. Pilujte případné ráčkování, složitá slova, analyzujte obrázky nebo to, co si pod tanou větou představujete. Vytvářejte si vztah nejen ke knihám, ale také k sobě. Nakonec to bude právě to, na co bude dítě v dospělosti vzpomínat.

Výborné je také volit knihy, ve kterých dítěti ukazujete jednotlivá zvířata nebo například povolání rodičů a jejich instrumenty potřebné k práci. Dále v knihách mohou děti odlišovat věk a potřeby dané generace. Anebo rasu, barvu pleti, to, co je typické pro jiné národy a kultury. Konec konců knihy jsou také prvním pomocníkem při vysvětlování otázek – kde se berou děti?

Mezi šestnáctým až čtyřiadvacátým měsícem života si dítě rozšiřuje nejvíce slovní zásobu – ptejte se jakou barvu má kočička, kde je bílá kočička, kde je domeček, kde je plot?

Ve školním věku poukazujte také na to, kdo ilustroval tuto knihu – zda dítě podle stylu ilustrací pozná, jakou ještě jinou knihu ilustrátor obohatil. Rovněž dítě připravte na knihy na pokračování. Na to, co který autor napsal. Zároveň je čas, aby se dítě začalo ve čtení osamostatňovat…